Well-being oczami Polaków. Pojęcie najlepiej znają millenialsi

Zadowolenie z życia, dobre samopoczucie, dbanie o siebie i swoje przyjemności, zadowolenie ze zdrowia psychicznego, jak również fizycznego, a także budowanie relacji z innymi – tak pojęcie well-being rozumieją Polacy. Do pełni dobrostanu brakuje im tylko lepszego zdrowia zarówno ich samych, jak i najbliższych, a także lepszej pracy i zarobków. Tak wynika z badania „Znaczenie wellbeing wśród Polaków” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia z okazji 100-lecia firmy Orion Pharma.

infografikaFińska firma farmaceutyczna Orion Pharma od lat swoją nazwę uzupełnia hasłem „Building wellbeing”.
Dlatego z okazji 100-lecia działalności postanowiła dowiedzieć się, jak Polacy rozumieją anglojęzyczne pojęcie well-being, które coraz częściej pojawia się w literaturze popularnonaukowej, artykułach prasowych czy w internecie.

Czym dla Polaków jest well-being?

Badania przeprowadzone przez firmę ARC Rynek i Opinia w maju 2017 r. pokazują, że z pojęciem well-being zetknął się jedynie co piąty Polak, a co drugi z nich to osoba w wieku 15-36 lat.
Respondenci proszeni o spontaniczne, samodzielne wyjaśnienie pojęcia well-being najczęściej wskazywali dobre samopoczucie. Takiej odpowiedzi udzieliło 26 proc. badanych. Pomimo tego, że pojęcie well-being rozumiane jest dosyć szeroko, to Polacy proszeni o doprecyzowanie, w oparciu o kafeterię, określili pojęcie well-being również jako zadowolenie z życia – blisko 80 proc., dobre samopoczucie, dbanie o siebie i swoje przyjemności – 76 proc., zadowolenie ze zdrowia psychicznego – 75 proc., zadowolenie ze zdrowia fizycznego – 73 proc. oraz budowanie relacji z innymi – 69 proc.

Well-being a zdrowie psychiczne

Rozumienie pojęcia well-being jako zdrowie psychiczne wskazywało 76 proc. pytanych. Respondenci przez troskę o zdrowie psychiczne rozumieją radzenie sobie ze stresem (73 proc.), z przeżywaniem emocji (66 proc.) oraz budowanie poczucia własnej wartości (61 proc.). Ponad 44 proc. badanych troszczy się o zdrowie psychiczne, realizując swoje pasje i hobby.

Sen receptą na zdrowie fizyczne

Ponad 70 proc. respondentów łączy pojęcie well-being z zadowoleniem ze zdrowia fizycznego. Dla większości badanych troska o zdrowie fizyczne wiąże się z długością snu (70 proc.), przebywaniem na świeżym powietrzu (61 proc.), a także zbilansowanym odżywianiem (61 proc). Ponad połowa respondentów wskazywała również na konieczność regularnej aktywności fizycznej. Dla pokolenia millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 1981-2001, kluczową kwestią jest sen (73 proc.), zdrowa dieta (65 proc.) oraz sport (51 proc.). Z kolei osoby urodzone po 1961 roku (tzw. pokolenie baby boomers) docenia przebywanie na świeżym powietrzu – 70 proc.
– Zdrowie fizyczne jest w postrzeganiu Polaków powiązane z well-being. Deklarują oni dbanie o jego podstawy: sen i właściwe odżywianie. Czy wymienione odpowiedzi sugerują nie tylko świadomość ważności, ale także i pewne niedobory? Tak można się domyślać – w innych badaniach przeprowadzonych w tym roku w polskich organizacjach wynika, że ponad połowa pracowników odczuwa znużenie i senność, a 60 proc. czuje zmęczenie tuż po przebudzeniu. Sen nie tylko regeneruje, lecz wpływa znacząco na nasz nastrój, np. jego niedobór powoduje obniżenie nastroju i niższą odporność emocjonalną, co z kolei wpływa na well-being rozumiany jako odporność psychiczną – komentuje dr Joanna Heidtman, psycholog i socjolog.

Polacy doceniają wzmacnianie relacji międzyludzkich

Dla 69 proc. Polaków well-being jest budowaniem relacji z innymi. Respondenci pytani, co się kryje pod tym pojęciem, wskazują życzliwość wobec innych (78 proc.), troskę o rodzinę (77 proc.) oraz spotkania z rodziną (64 proc.). Millenialsi jeszcze nie definiują budowania relacji jako życzliwość w stosunku do innych. Ta cecha uwypukla się z wiekiem badanych.

Czego Polakom brakuje do pełnego zadowolenia z życia?

Dla 53 proc. Polaków najczęściej wskazywanym elementem brakującym do pełnego odczuwania wellbeing jest ich zdrowie fizyczne. Dla połowy Polaków równie ważne jest zdrowie najbliższych, a dla 46 proc. badanych lepsze zarobki.
– Co ciekawe well-being, czyli w polskiej literaturze psychologicznej „dobrostan”, opisuje zjawisko dynamiczne, zmienne, a nie stan stały i raz na zawsze zdefiniowany. Well-being i jego podstawy zmieniają się w ciągu życia. Na przykład, co potwierdza badanie „Znaczenie well-being wśród Polaków”, zdrowie staje się wartością i podstawą well-being w późniejszym wieku, a ludzie młodzi stawiają raczej na to, co jest podstawą ich marzeń i celów, jak związki czy dobra sytuacja materialna.
Inną ciekawą sprawą jest wynikająca z badań koncentracja Polaków na radzeniu sobie ze stresem, z emocjami i poczuciem własnej wartości, jako zdrowiu psychicznym ważnym dla well-being, wszystkie te aspekty wskazywane są jako ważne. Wygląda więc na to, że well-being Polaków to nadal w dużej mierze zapewnienie sobie odpowiedniej odporności psychicznej, by móc poradzić sobie z trudnościami codziennego życia, rywalizacją, stresem czy obniżonym poczuciem własnej wartości.
Można przypuszczać, że staramy się raczej zapobiegać poddaniu się stresowi i depresji niż budować dobrostan związany z wyższymi potrzebami – duchowymi, intelektualnymi czy samorozwoju. Nie jest to zaskakujące w świetle poziomu życia w Polsce w porównaniu np. z krajami skandynawskimi – wyjaśnia dr Joanna Heidtman.

Well-being według fińskiej firmy Orion Pharma

Dla firmy farmaceutycznej Orion Pharma well-being oznacza budowanie codziennego dobrego samopoczucia pacjentów, lekarzy i szeroko pojętego środowiska farmaceutycznego i medycznego. – Budowanie well-being przejawia się głównie w tworzeniu nowoczesnych i dopasowanych do potrzeb produktów, leków na receptę i bez recepty oraz wyrobów medycznych i suplementów diety dla pacjentów i konsumentów wielu pokoleń – mówi Timo Lappalainen, prezes firmy Orion Pharma.
Orion Pharma jest największą firmą farmaceutyczną w Finlandii. W 2017 roku wspólnie z Finlandią świętuje 100 lat. Orion jest oficjalnym partnerem obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Finlandię. Wydarzenia celebrujące tę rocznicę odbywają się na całym świecie pod hasłem Suomi Finland 100.
Badanie „Znaczenie well-being wśród Polaków” zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Orion Pharma przez niezależny instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na próbie N=1050 osób powyżej 15. roku życia w dniach 12-29 maja 2017 roku.

_________________________________
Kontakt dla mediów: Agnieszka Kropiwiec
Agencja PR Goodflow | a.kropiwiec@goodflow.pl |+ 48 502 078 195

No Comments

Leave a Comment

Please be polite. We appreciate that.
Your email address will not be published and required fields are marked